Wielka moc kaszy jaglanej

O ile większość z nas wie, jak wygląda kasza manna czy kasza jęczmienna, a niektórzy kojarzą nawet  kaszę gryczaną, o tyle kasza jaglana dla wielu jest zagadką. A szkoda, bo nazwano ją ” Królową kasz”- przekonaj się dlaczego!

Jeszcze 100 lat temu była spożywana codziennie, zamiast ziemniaków czy ryżu. I ludzie cieszyli się znacznie większym zdrowiem niż obecnie. A to dzięki temu, że właśnie ta kasza jest najzdrowszą z kasz! Kasza jaglana to nic innego, jak obłuszczone ziarna prosa.

Dlaczego jest tak zdrowa?

Po pierwsze, jest ona bardzo łatwo przyswajalna i bardzo pożywna, dlatego często jest niezbędnym elementem diet osób odchudzających się czy też pacjentów w czasie rekonwalescencji. Jest określana „królową zbóż”, ponieważ obfituje w witaminy z grupy B i zawiera więcej soli mineralnych niż pszenica, jęczmień, czy żyto. Ma wysoki poziom białka, ale nie zawiera glutenu, a więc nie uczula. Z tego względu to jedyna kasza, którą można podawać dziecku już po ukończeniu 5. miesiąca życia.

Często polecana przez dietetyków - kasza jaglana.

Zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą zbawienny leczniczy wpływ na stawy i korzystnie wpływającą na wygląd skóry, paznokci i włosów.

Krzem wpływa też na przemianę materii i ułatwia odchudzanie. Zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci, ale także utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych i zapobiega odkładaniu w nich związków tłuszczowych. Krzem pełni tez funkcję w procesie mineralizacji kości, zapobiega ich odwapnianiu oraz przyspiesza regenerację po urazach.

Kasza jaglana zawiera także lecytynę, która opóźnia procesy starzenia, chroni wątrobę i zalecana jest w profilaktyce miażdżycy. Onkolodzy podkreślają, że zawarte w kaszy jaglanej antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki (jedna z przyczyn nowotworów), zapobiegają powstaniu raka.

Gdzie ją kupić?

Można ją kupić w sklepach ze zdrową żywnością, na bazarowych stoiskach, a nawet w marketach. Z pewnością bez problemu zamówimy ją przez internet.

Dla kogo polecana?

Kasze, ze względu na to, iż występują w różnych postaciach, są świetnym produktem spożywczym, z którego nie powinniśmy rezygnować. Zalecane są w szczególności:

  • kobietom w ciąży i karmiącym piersiom, dzieciom, osobom starszym, ze względu na to, iż ugotowane na sypko lub rozklejone są produktem lekkostrawnym,
  • osobom o skołatanych nerwach – kasze są cennym źródłem witamin z grupy B, które łagodzą stres, usprawniają pracę układu nerwowego, poprawiają samopoczucie oraz pamięć,
  • diabetykom – zawierają sporą ilość skrobi, która przyczynia się do delikatnego podniesienia poziomu insuliny i glukozy we krwi
  • osobom cierpiącym na anemię – szczególnie polecana jest kasza gryczana i jaglana, bowiem zawierają one kwas foliowy, witaminę E oraz żelazo, które chronią organizm przed niedokrwistością
  • osobom z nadciśnieniem, z chorobami serca i układu krążenia – jeśli kasze nie są solone, zawierają sporą ilość sodu i potasu

Kto powinien stronić od kasz?

Kasze zawierają sporo fosforu, chloru i siarki, które zakwaszają organizm. Częste jedzenie grubych kasz może zaszkodzić cierpiącym na wrzody żołądka i dwunastnicy, nadkwaśny nieżyt żołądka i refluks żołądkowo-przełykowy. Kasz tych nie powinny jeść osoby z gorączką, rozległymi oparzeniami, wycieńczeni. Grube kasze podrażniają śluzówkę jelita i utrudniają wykorzystanie białka z pożywienia, które jest niezbędne do regeneracji organizmu, np. po operacjach.

Przepisy z kaszą jaglaną

Można ją podawać do duszonych mięs, sosów, w zupach, zapiekankach. Dobrze smakuje też na słodko z dodatkiem owoców. Można przygotować z niej kleik dla osób chorych czy dla małych dzieci. Grubo mielona, może nawet stanowić zamiennik mąki w niektórych wypiekach.

Jaglana z serem i papryką

Aromatyczne danie samo w sobie lub jako dodatek do małych kotlecików mielonych.

  • Kaszę sparz wrzątkiem i odsącz
  •  W garnku podgrzej nieco masła, dodaj posiekaną cebulkę, pokrojoną w paseczki czerwoną paprykę i podsmaż.
  •  Dodaj kaszę i zalej zagotowaną z mlekiem wodą (1 : 1). Wymieszaj, przykryj i gotuj do miękkości. Zetrzyj aromatyczny ser (cheddar lub parmezan) i połowę dodaj do gorącej kaszy, wsyp garść świeżego koperku, kilka pokrojonych suszonych pomidorów i wymieszaj. Dopraw solą i pieprzem. Na wierzch posyp resztą startego sera i od razu podawaj.

 Krupnik z kaszy jaglanej

  • Składniki: 2/3 szklanki kaszy jaglanej, 6 szklanek rosołu drobiowego, 20 dag pieczarek, łyżka masła lub margaryny, upieczone udko kurczaka, 1-2 żółtka, 2 łyżki posiekanej zieleniny, pieprz, sól.

Opłukaną kaszę zalej zimnym rosołem i gotuj około 50 minut na małym ogniu. Pieczarki umyj, osącz, pokrój na plasterki, po czym usmaż na maśle lub margarynie. Mięso z udka pokrój w kostkę i pod koniec gotowania wrzuć do zupy, dodaj pieczarki. Krupnik zagotuj i zdejmij z ognia. Zapraw go teraz rozmąconymi żółtkami, rozprowadzonymi przestudzoną zupą. Dopraw do smaku solą i pieprzem. Krupnik – już na talerzu – posyp przed podaniem zieleniną.

Kasza jaglana z truskawkami

  • 1 porcja
  • 60 g kaszy jaglanej
  • kilka-kilkanaście truskawek
  • garść posiekanych pistacji
  • szczypta cynamonu, imbiru, kardamonu i soli
  • odrobina brązowego cukru
  • 150g wody i 150 g mleka

Mleko i wodę doprowadzamy do wrzątku i dodajemy odrobinę cukru (w zależności jak słodkie danie chcemy otrzymać). Następnie wrzucamy sparzoną kaszę i gotujemy pod przykryciem do wchłonięcia całej wody, pod koniec gotowania dodajemy cynamon, kardamon, imbir i sól.
Truskawki oczyszczamy i kroimy w mniejsze cząstki, mieszamy z kaszą. Przekładamy do miseczki i posypujemy orzechami.

SMACZNEGO!

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz