Kofeina i nikotyna

Wielu z nas nie wyobraża sobie codzienności bez porannej kawy. Nużąca praca, wczesne pobudki, pośpiech nie pozwalają nam funkcjonować w pełni sił, bez cudownie pobudzającej kofeiny. Mało kto jednak zastanawia się nad jej negatywnym działaniem na organizm.

Źródłem kofeiny i teiny są jak się okazuje nie tylko ziarna kawy, ale również

  • czarna herbata,
  • yerba mate,
  • napoje energetyzujące, tzw. energy drinki,
  • napoje gazowane, np. Coca-Cola
  • liczne leki przeciwbólowe, które zasilane dawką kofeiny wywierają skuteczniejszy efekt terapeutyczny.

Wnioskując, nie zdajemy sobie sprawy, że dzienna porcja przyswajanej kofeiny jest zaskakująco wysoka. Dzięki niej wzrasta koncentracja, znika uczucie zmęczenia, przygnębienie. Sam zapach kawy polepsza nastrój oraz percepcję i wydajność pracy. Kofeina stymuluje funkcje ośrodkowego układu nerwowego, a także wzmaga metabolizm, działa więc przeczyszczająco i moczopędnie. Oprócz tego niektóre składniki kawy takie jak magnez czy kwas chlorogenowy obniżają znacznie ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, na którą cierpi ponad 90% diabetyków.

Delektując się poranną kawą uważajmy, aby nie przekroczyć dziennej dawki kofeiny.

W wyniku częstego spożywania produktów zawierających kofeinę może dojść jednak do przedawkowania, objawiającego się bezsennością, gonitwą myśli, nerwowością, drżeniem rąk, znacznie przyspieszonym rytmem serca. Zatruty organizm broni się przed nadmiarem substancji, która ze stymulującego ciało związku staje się toksyną. Najczęstszym negatywnym skutkiem spożywania nadmiaru kofeiny jest choroba wrzodowa żołądka. Pogłębia zatem istniejące już wrzody, jak również sprawia pojawienie się nowych nadżerek. Poza tym badania wykazały nieznaczne zmniejszenie płodności u kobiet i mężczyzn, ryzyko urodzenia martwego płodu i pogłębienie licznych chorób serca, w wyniku pobudzenia jego czynności, wzrost ciśnienia krwi u osób z niedociśnieniem, ale co niebezpieczne również przy istniejącym nadciśnieniu.

Po pewnym czasie regularnego przyjmowania kofeiny dochodzi do tachyfilaksji, czyli tolerancji. Aby uzyskać odpowiedni rezultat z czasem musimy przyjmować coraz więcej napojów pobudzających, przez co stopniowo pogłębiają się działania niepożądane. By kofeina służyła nam szerokim spektrum pozytywnego działania, a nie szkodziła, należy pamiętać o piciu dużej ilości wody, która zobojętni nadmiar soków trawiennych, ponadto oczyści organizm i przyspieszy wydalanie nadmiaru tego związku wraz z moczem. Przy dużych ilościach napojów energetyzujących dochodzi również do wypłukiwania wapnia i magnezu. Zaleca się więc uzupełnianie niezbędnej dawki tych pierwiastków w codziennej diecie. Większość naukowców zaleca przyjmowanie 500 mg kofeiny dziennie, co przelicza się na około cztery filiżanki kawy. Przyjmuje się, że w tej ilości kawa nie szkodzi, a wręcz wywiera pozytywne działanie na człowieka.

Drugą ulubioną używką na świecie jest tytoń, zawierający kolejny alkaloid – nikotynę.

Papierosy zawierają ponad 8000 substancji, z których większośc jest szkodliwa!

Udowodniono, iż nikotyna podobnie jak kofeina :

  • wzmaga wydzielanie adrenaliny, przez co czujemy się wzmocnieni psychicznie jak i fizycznie, nastawieni na działanie i realizowanie różnorodnych celów oraz usprawnia procesy myślowe, dzięki czemu procesy intelektualne przebiegają znacznie sprawniej.
  • poprawia się nastrój, dlatego palenie dostarcza tak wielu przyjemności.
  • wydzielona adrenalina powoduje zanik głodu, przez co odchudzanie przynosi znaczne zmniejszenie masy ciała.
  • nikotyna jest związkiem silnie uzależniającym, porównywalnym do heroiny i kokainy.

Głównym negatywnym skutkiem nadmiaru nikotyny w organizmie jest:

  • ryzyko choroby zakrzepowej, a w efekcie zawału mięśnia sercowego
  • największą bolączką palaczy nie jest jak się okazuje nikotyna, tylko ciała smoliste zawarte w papierosach. One są odpowiedzialne za zatrucia, choroby płuc i górnych dróg oddechowych, jamy ustnej i gardła.

Gdy zapalamy papierosa uwalnia się około 8000 rozmaitych substancji, sprytnie skomponowanych, by ulepszyć smak zaciąganego dymu.
By nie być gołosłowną przytoczę kilka z nich:

1. Tlenek węgla – trujący gaz, zmniejszający ilość tlenu we krwi, utrudniając oddychanie;
2. Ciała smoliste – lepki, czarny osad, pozostający w płucach, powodujący rozwój choroby nowotworowej;
3. Aceton – składnik zmywaczy do paznokci,
4.Amoniak – stosowany w płynach do prania chemicznego,
5. Kadm – używany do produkcji baterii.
6. Formaldehyd – wykorzystywany do konserwacji zwłok.

To tylko niewiele przerażających substancji powodujących powolną śmierć organizmu. Należałoby kilka razy zastanowić się zanim sięgnie się po paczkę papierosów, czy warto dostarczyć organizmowi tak okrutnie śmiercionośne toksyny których działanie jest zabójcze.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, ,

2 Odpowiedzi na Kofeina i nikotyna

  1. Arkadiusz 7 września 2016 at 20:42 #

    Czy tabaka jest w jakiś sposób szkodliwa. Oczywiście pomijając wady i zalety nikotyny.

  2. visit my webpage 21 lipca 2013 at 18:37 #

    Thank you for sharing your info. I truly appreciate your efforts
    and I am waiting for your further post thanks once again.

Dodaj komentarz