Kąpiele solankowe – zdrowe czy nie?

Coraz częściej korzystamy z zabiegów pielęgnacyjnych, spa, masaży… Na szczęście ich ceny znacznie zmalały i są już dostępne dla większości z nas. Bardzo mnie to cieszy, gdyż mimo że uwielbiam masaże, siedzenie w saunie, korzystanie z jacuzzi nie mogłam sobie pozwolić na wydanie 200 zł za kilka godzin relaksu w centrum odnowy czy w spa. Dziś nie dość, że pieniądze które musimy wydać na zabiegi odprężające i zdrowotne są znacznie mniejsze to oferta salonów znacznie się rozszerzyła. Więc można za każdym razem spróbować czegoś nowego.

Ostatnio natrafiłam na ofertę kąpieli solankowych w pewnym centrum odnowy biologicznej. Trochę się zdziwiłam, gdyż zawsze towarzyszyło mi przeświadczenie, że z takich kąpieli korzystają głównie kuracjusze sanatoriów. Okazuje się, że kąpiele solankowe wskazane są dla każdego, od nieletnich do tych najstarszych. Dla zdrowych – zapobiegawczo i relaksująco, dla chorych – leczniczo. Zalecane coraz częściej przez dermatologów na stany zapalne skóry, łuszczyce.

Nic więc dziwnego, że w salonie odnowy pojawiła się taka oferta. Przed skorzystaniem z kąpieli postanowiłam najpierw szczegółowo się wypytać po co to, na co i jakie skutki przynosi zanurzenie się w wodzie z solą i minerałami.

Sprawa wygląda tak – solanki to wody bogate w różne minerały( krzem, fluor, sód, wapń, magnez)wydobywane są ze skał dewońskich powstałych ok 400 milionów lat temu z głębokości ok. 1300- 1700 metrów, pełno w nich związków czynnych takich jak – bromki, jodki, kwas metaborowy. Charakteryzuje je wysoki ciężar właściwy, a także duże ciśnienie hydrostatyczne i osmotyczne. Taka kąpiel solankowa praktycznie nie różni się niczym od moczenia się w domowej wannie, moczymy całe ciało przez 15 minut do pół godziny w wodzie o temperaturze 37-39 stopni, można zanurzać w solance tylko wybrane części ciała – dłonie lub stopy.

Jakie korzyści z kąpieli solankowych?

Podobno solanki wpływają na skórę ale też organy wewnętrzne. Dzięki rozszerzonym porom organizm uwalnia się od zbędnych toksyn, kwasu mlekowego, kwasu moczowego oraz wchłania zawarte w roztworze minerały. Kąpiele te nawilżą, odżywią i zregenerują naszą skórę – będzie miększa i bardziej delikatna. Warto stosować profilaktycznie w celu opóźnienia starzenia się skóry. W dodatku pomaga zwalczyć wroga nr 1 – czyli cellulit!

Ważne jest stężenie solanki w której będziemy moczyć nasze ciało. Jeżeli chcemy usunąć toksyny i zgubić kilogramy(co szczerze mówiąc nie wydaje mi się możliwe dzięki kąpieli, chyba żeby jakiś aqua aerobic w solance zorganizować…no to wtedy są pewnie jakieś szanse) Zapewnienia są takie, że można dzięki regularnemu stosowaniu tego zabiegu stracić kilogramy….wtedy wybieramy roztwór solny o stężeniu powyżej 1%, w przypadku źle gojących się ran i trądziku o stężeniu do 6%.

Więc jeśli wierzyć tym informacjom to faktycznie korzyści dla mnie będą. Jednak kąpiele solankowe zalecane są głównie w celach leczniczych chorób narządów ruchu (takich jak:

  • schorzenia reumatoidalne,
  • gościec,
  • zwyrodnienie stawów,
  • choroby związane ze wzrostem napięcia mięśni,
  • choroby ortopedyczne
  • chorób związanych z zaburzeniami krążenia (pochodzenia miażdżycowego bądź z urazów),
  • chorób dermatologicznych (łojotokowe zapalenie skóry, łuszczyca).

Przeciwwskazania

Niestety nie każdy może korzystać z dobrodziejstw tej naturalnej wody. Kąpiele takie nie są wskazane dla osób z niewydolnością układu oddychania i krążenia, przy chorobach nerek i pęcherza moczowego, zaburzeniach pracy tarczycy i zabronione kobietom w ciąży.

Jeśli nie jesteśmy przekonane tak ja do moczenia się w jednym zbiorniku wodnym z obcymi ludźmi którzy np. są w trakcie leczenia łuszczycy bądź innej choroby dermatologicznej możemy przygotować same w domu kąpiel solankową. Taka opcja wydaje mi się znacznie przyjemniejsza. Wystarczy tylko w aptece lub drogerii zaopatrzyć się w specjalne sole do kąpieli które zawierają minerały, algi morskie – wybór jest bardzo szeroki od kolorowych przez pachnące i musujące kulki. Jeśli szkoda nam pieniędzy na specjalistyczne sole – wsypmy do wanny od 400g do 1 kg i zalejmy ciepłą wodą – sól kuchenna ma właściwości odtruwające, odżywiające i wyszczuplające.

Płatnej kąpieli w salonie podziękowałam, ze względów higienicznych, ale polecam domowe moczenie w kolorowych pachnących solach .

Brak powiązanych wpisów.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , ,

Jedna odpowiedź na Kąpiele solankowe – zdrowe czy nie?

  1. feel 1 listopada 2015 at 16:02 #

    Ale też nie trzeba się nawet ruszać z własnego domu, żeby się poddać cudownym właściwościom kąpieli solankowych. Ja do tego celu mam opakowanie soli salco, sól dodaję do kąpieli. Powiem wam, że nie ma nic lepszego po ciężkim dniu, jak taka kąpiel. czuję się super, jestem zrelaksowana i zauważyłam, że moja skóra jest w dużo lepszej kondycji.

Pozostaw odpowiedź feel Click here to cancel reply.