Nadczynność tarczycy, a dieta

Tarczyca wytwarza hormony (tyroksynę (T4) i trójjodotyroninę (T3) ), które odpowiedzialne są m.in. za metabolizm, wzrost, pracę układu krążenia, nerwowego, mięśniowego, syntezę białek, przemianę węglowodanów.

Przy nadczynności tarczycy gruczoł ten wytwarza więcej hormonów niż powinien. Przy leczeniu tego schorzenia ważną  rolę odgrywa dieta. Przede wszystkim powinniśmy zwiększyć ilość dostarczanej energii, ponieważ organizm potrzebuje jej więcej. W zależności od nasilenia choroby zwiększmy 25% (w stosunku do norm dla zdrowych ludzi). Przy silnej nadczynności nawet o 50-80%.

Nadczynnośc tarczycy to poważna sprawa.

Zalecana jest dieta wysokobiałkowa, a to z powodu zwiększonych procesów rozpadu białka. Spożywajmy go około 110-130 g na dzień i zwracajmy uwagę, aby większość z nich była pochodzenia zwierzęcego, jest lepiej przyswajalne przez organizm. Dieta przy nadczynności tarczycy nie może być dietą wegetariańską lub wegańską. Jedzmy chude mięso, wędliny, a także chude ryby. Nie unikajmy także mleka, jogurtów, twarogów i jaj.

Zalecana jest dieta wysokobiałkowa.

Musimy ograniczyć spożywanie tłuszczu, jego ilość nie powinna przekraczać 70 g dziennie. Postawmy raczej na tłuszcze pochodzenia roślinnego. Zrezygnujmy ze smalcu, podrobów, boczku, konserw.

Ze względu na możliwość występowania biegunek, jedzmy lekkostrawne posiłki. Dlatego wybierajmy raczej gotowanie na parze i pieczenie w folii niż smażenie. Unikajmy produktów, które wzdymają, podrażniają układ pokarmowy i posiłków tłustych. Są to:

  • groch, kapusta, brukselka, soja, orzechy, migdały, kasze gruboziarniste. Zamieńmy ostre przyprawy (chilli, pieprz, papryka) na łagodne (koper, cynamon, kminek, wanilia, pietruszka, sok z cytryny).

Przy nasilonych biegunkach wskazana jest dieta półpłynna – oparta na kleikach, przyrządzana na ryżu, kaszy manny. Kaszę należy gotować długo, aby wypłukać skrobię. Stopniowo do jadłospisu można włączyć jajko, chude mięso gotowane na parze.

Nie powinniśmy jeść  dużych ilości warzyw i owoców, gdyż nadmiar błonnika może utrudniać wchłanianie z przewodu pokarmowego substancji energetycznych.

Przy nadczynności tarczycy wzrasta zapotrzebowanie na witaminy, zwłaszcza A, C, B1, E i sole mineralne, przede wszystkim wapń.

Dobrym źródłem witamin są:

  • Wit. C czerwona papryka, brokuły, szpinak, natka pietruszki, owoce cytrusowe i jagodowe. Suszone morele, dynia, marchew i szpinak to źródła witaminy A.
  • Natomiast aby dostarczyć witaminy B1, najlepiej sięgnąć po produkty zbożowe, mleko, przetwory mleczne, jaja, ryby. Mleko i jego przetwory będą także cennym źródłem białka.
  • Witamina E znajdziemy w awokado, orzechach, produktach zbożowych.
  • Witamina E i C pomagają zwalczyć skutki nadczynności tarczycy.

Nie powinniśmy pić kawy i herbaty, ponieważ kofeina wpływa niekorzystnie na układ krążenia i układ nerwowy.

Przy nadczynności tarczycy wiele osób uskarża się na odczucie gorąca. Jeżeli zrezygnujemy z gorących napojów i potraw (zwłaszcza zup), unikniemy pogłębiania tych objawów. Przed zjedzeniem możemy pozwolić posiłkom ostygnąć.

Wystrzegajmy się posiłków bogatych w „puste kalorie”, nasz organizm ma zwiększone zapotrzebowanie na składniki pokarmowe. Słodycze, chipsy czy słone paluszki zastąpmy przecierami, galaretkami, sałatkami z owoców lub budyniami.

Dieta powinna składać się z 3 głównych posiłków i 2 przekąsek, przy czym śniadanie powinno dostarczyć nam 25% energii, drugie śniadanie 10%, obiad 30%, podwieczorek 15%, a kolacja 20%.

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie: tosty z bananami, szklanka zielonej herbaty bez cukru.

Drugie śniadanie: szklanka soku grejpfrutowego.

Obiad: filet z kurczaka w sosie curry, makaron sojowy, szklanka niegazowanej wody mineralnej.

Podwieczorek: szklanka mleka 0,5% z łyżką drożdży.

Kolacja: mus z kaszy manny (150g), szklanka herbatki owocowej bez cukru.


Śniadanie: jajko z twarożkiem pomidorowym, kromka kruchego chleba żytniego, szklanka zielonej herbaty bez cukru.

Drugie śniadanie: 20g migdałów.

Obiad: risotto serowe z zielonymi szparagami, szklanka herbaty z cytryną bez cukru.

Podwieczorek: jogurt naturalny bez cukru (150g).

Kolacja: dwie kromki chleba pełnoziarnistego posmarowane niskokaloryczną margaryną z czterema liśćmi cykorii i dwoma plasterkami polędwicy z kurczaka, pomidor, szklanka zielonej herbaty bez cukru.

Przy schorzeniu, jakim jest nadczynność tarczycy, pamiętajmy o racjonalnym odżywianiu. Dzięki temu utrzymamy prawidłowy poziom wagi i energii. Pamiętajmy, że nasze zapotrzebowanie na energię, jest większe niż u osób zdrowych. Zadbajmy o większe spożycie białka, unikajmy nadmiaru tłuszczów (zwłaszcza zwierzęcych) i pustych kalorii. Zrezygnujmy z kofeiny, dostarczajmy sobie witamin A, C, B1. Starajmy się, by nasza dieta była lekkostrawna.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz