Spirulina – źródło białka dla wegetarian i nie tylko

W Polskiej kuchni królującym daniem obiadowym jest oczywiście kotlet schabowy. Wielu słysząc o weganach dostaje białej gorączki. Ewidentnie brakuje w naszej kulturze tolerancji dla osób wybierających bezmięsne życie. Zamiast stukać się w głowę polecam zapoznać się z argumentami przytaczanymi przez wegetarian i ortodoksyjnych wegan. Myśląc logicznie, nikt nie zrezygnowałby z aromatycznych potraw pochodzenia zwierzęcego bez przemawiających do rozsądku pobudek.

Wegańska etyka

Weganizm jest stylem życia opierającym się na wrażliwości etycznej. Wielu wyznawców to zaangażowani obrońcy praw zwierząt. Są zdania, że zwierzęta, tak samo jak i ludzie, będąc elementem żywych organizmów, w pełni odczuwającymi i egzystującymi na podobnych zasadach do człowieka, nie powinny być wykorzystywane do celów konsumpcyjnych, zwłaszcza gdy wiąże się to z ograniczeniem ich wolności. Największa zbrodnia polega jednak na zadawaniu cierpienia, a często i zabijaniu bezbronnych stworzeń, które jak każda żywa istota walczą o jak najdłuższy żywot.

Instynkt samozachowawczy jest tak samo silny u ludzi jak i zwierząt. Mimo to byt zwierząt hodowlanych już u progu zapowiada mizerne jego zakończenie na talerzu. Reagujemy oburzeniem, słysząc o kuchni chińskiej serwującej dania z psiego mięsa. Pies jest najlepszym przyjacielem człowieka, więc dlaczego mielibyśmy go zjadać? Równie dobrze nasze kanapki ozdabiać by można szynką z kota albo pasztetem z chomika. Wszystko to brzmi co najmniej absurdalnie. Z jakiego więc powodu bez chwili zastanowienia i cienia wyrzutów sumienia zjadamy inne zwierzęta?

Weganie uznają równość istot żywych- „naturalną demokrację“. Uprawnienie do swobodnego, niczym nieograniczonego życia przysługuje wszystkim, bez rozdzielania na gatunki. Jesteśmy częścią świata ssaków o czym świadczy fizjonomia i sposób w jaki przychodzimy na świat. Oczywiście, wśród zwierząt nie brak drapieżników. Przecież na tym polega naturalna selekcja słabszych osobników. Łańcuch pokarmowy jest dla wielu stworzeń bezlitosny. Nikt nie wyobraża sobie lwa zagryzającego liście i skubiącego trawkę. Weganie w tym miejscu wskazują na rozum, którym człowiek został obdarzony. Będąc na szczycie fauny i flory powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by egzystencja żywych organizmów charakteryzowała się niezmąconym spokojem do naturalnej śmierci.

Piramida diety wegańskiej

 

Za weganami stoją ekolodzy

Z badań wynika, że za 18% emisji gazów cieplarnianych do powietrza (metanu, azotu, dwutlenku węgla) odpowiada hodowla zwierząt. Japońscy naukowcy dowiedli, iż wyprodukowanie 1 kilograma mięsa wołowego wiąże się z dostarczeniem większej ilości zanieczyszczeń do środowiska niż podczas dwugodzinnej jazdy samochodem. Do gazów cieplarnianych dochodzi problem ogromnej ilości, bo aż 64 % amoniaku, którego źródłem są produkcje pokarmów mięsnych. Amoniak, czyli winowajca zanieczyszczenia gleb, wód, a także kwaśnych deszczy i dziury ozonowej zatruwa matkę ziemię. Ponadto zwierzęta zjadają ponad 90% soi i 60% kukurydzy.

Karczuje się lasy – płuca kuli ziemskiej, by tworzyć rozległe plantacje paszy dla bydła. 670 milionów ton- tyle ziarna zużywanego jest na wyżywienie hodowli. Gdyby zmniejszyć tę ilość zaledwie o 10 %, wystarczyłoby zboża na wyżywienie ćwierci miliarda ludzi w ciągu trzech lat. Statystyki pozostają bezlitosne. Co roku na mięso i nabiał zabija się blisko 60 miliardów zwierząt! Oszacowano, iż w połowie XXI wieku liczba ta wzrośnie dwukrotnie. Nie trudno się też domyślić, iż liczba toksycznych odpadów powstałych z produkcji i obróbki mięsnych przetworów jest zatrważająca. 13 miliardów ton toksycznych resztek trafia rocznie do ekosystemu.

Jedzenie bez zwierząt

Weganie wyeliminowali zupełnie wszystkie pokarmy pochodzenia zwierzęcego, a więc oprócz mięsa również mleko, nabiał, jajka, a nawet miód. W kulturze wegańskiej uznaje się bowiem, że nie należy w najmniejszym stopniu ingerować w produkty wytwarzane przez zwierzęta na swoje potrzeby.

GŁÓWNE ELEMENTY ŻYWNOŚCI:

1. Kasza, ryż
2.
Zboża: pszenica, owies, jęczmień, kukurydza
3.
Ziarna i orzechy
4.
Warzywa i owoce

BEZMIĘSNE ZAGROŻENIA:

Naukowcy amerykańscy podkreślają, że odpowiednio przemyślana, nawet radykalna dieta wegańska nie niesie za sobą żadnych zagrożeń niezależnie od wieku. Należy tylko zadbać z pełną odpowiedzialnością o dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania związków aktywnych.

Niedomiar w  przypadku wegan dotyczy głównie witamin B12 i D oraz wapnia, których nie sposób znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego.

Niedobór wit. B12 objawia się:

  • depresją,
  • zanikiem pamięci,
  • chorobami żołądka,
  • spadkiem aktywności układu odpornościowego.

Niedobór wit. D:

  • u dzieci: krzywicą,
  • u dorosłych: osteomalacją (rozmiękaniem kości);

Niedobór wapnia:

  • skurczem mięśni,
  • bólem stawów,
  • zwolnieniem tętna,
  • ubytkami w uzębieniu,
  • zaburzeniami snu,
  • krwotokami

Skoro produkty roślinne nie są wystarczające dla naszego ustroju, niezbędnym jest wzbogacenie diety, zwłaszcza wegańskiej, w suplementy, w skład których wchodzą witaminy i minerały dostarczane zwykle wraz z pokarmami mięsnymi.

NA POMOC WEGANOM- ALGA

Ponownie odkryta około 40 lat temu, żyjąca miliony lat niewielka alga zawojowała najpierw rynek japoński, w późniejszym czasie amerykański i europejski. Spirulina stała się niezastąpionym hitem wśród produktów przeznaczonych dla osób dbających o zdrowy i aktywny tryb życia. Pokuszę się o stwierdzenie, że jest to najbardziej odżywcza, bogata w związki czynne roślina na świecie. Ta mierząca 0,3 mm spiralna alga pozwoli bez obaw praktykować dietę wegańską zarówno u dorosłych jak i u dzieci.

Tak wyglada Spirulina w naturze - jest to alga morska o spiralnym kształcie.

Skład:

  • Białko: powszechnie za główne źródło aminokwasów uchodzą oczywiście produkty zwierzęce. Białko wchodzi w skład błon komórkowych w całym organiźmie, dodatkowo bierze czynny udział w syntezie hormonów, enzymów i przeciwciał. Bezsporne jest zatem stwierdzenie: białko organizmowi dostarczać trzeba. Spirulina daje tę niezbędną możliwość, zwłaszcza osobom nietolerującym jedzenia na bazie produktów mięsnych.
  • Witaminy: spirulina zawiera 20 razy więcej beta-karotenu niż marchew. Bez beta-karotenu nie ma syntezy wit. A. Poza tym wśród bukietu witamin zawartego w spirulinie znaleźć można: witaminy z grupy B, w tym wyżej opisywaną witaminę B12, niacynę, kwas foliowy (szczególnie potrzebny kobietom w ciąży), kwas pantotenowy, biotynę i wit. E (łagodzącą objawy przekwitania).
  • Makro i mikroelementy: wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas, sód, cynk, selen, chrom, lit, mangan i wiele innych.
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe: niezwykle polecane w celu normalizacji ciśnienia krwi, miażdżycy, schorzeń skóry. Posiadają ogromną wartość odżywczą.

Spirulina – zaskakujące :

  • moc energii: właściwości odżywcze wzmagają witalność i wydolność organizmu, dodatkowo usprawniając procesy myślowe,
  • wzmacnia skórę, włosy i paznokcie,
  • kontroluje masę ciała: penylanina: związek w spirulinie aktywujący kaskadę reakcji związaną z metabolizmem i redukcją wagi,
  • działa antywirusowo: przy regularnym spożywaniu Spiruliny znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na grypę, nawet w sezonie jesienno- zimowym,
  • wzmaga pracę nerek i wątroby,
  • przedłuża młodość: komplet składników leczniczej algi skutecznie eliminuje skutki szybkiego starzenia komórek organizmu. Codzienne przyswajanie spiruliny pozwolą utrzymać ciało w doskonałej kondycji do najpóźniejszych lat,
  • spirulina dla dzieci- wiele wegan przelewa na swoje pociechy sposób życia, co napotyka się z licznymi krytycznymi uwagami. Nie ma się czego obawiać. Udowodniono, że spirulinę można włączyć w dietę dzieci już po zakończonym karmieniu piersią! Zawiera białko znacznie cenniejsze od białek zwierzęcych gwarantujące prawidłowy rozwój dziecka.

Sposób użycia:

Spirulina jest produktem ściśle odżywczym, który można zażywać bez ograniczeń przez całe swoje życie. Niekonieczne są nawet przerwy w kuracji. Pożywna alga dostępna jest w formie sproszkowanej lub w kapsułkach.

Spirulina w obrocie handlowym dostepna jest pod postacią tabletek oraz proszku.

Spirulina w proszku:

Opakowanie proszku zawiera od 50- 250 g spiruliny. By dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję związków aktywnych zaleca się przyjmowanie 1-3 płaskiej łyżeczki  na dobę (5 – 15g proszku).Nie należy raczej przekroczyć tej ilości, gdyż nadmiar substancji wykorzystywanych przez organizm jest tak samo szkodliwa, jak jej niedobór.

Spirulinowe kapsułki/tabletki:

Opakowanie zawiera 600 kapsułek sprasowanej algi, które wystarcza na 1-2 miesięcy kuracji (gdy 1 tabl. to 250mg). Zażywa się od 6-9 tabletek 3 x dziennie przed lub po posiłku.

Przechowuje się w temperaturze pokojowej, w suchym miejscu.

Spirulina wzmocni, odżywi i dodatkowo oczyści organizm każdego, zwłaszcza decydującego się na ekstremalną dietę. Radykalni weganie mogą cieszyć się doskonałym zdrowiem do późnej starości, pod warunkiem, że w porę unikną niedoboru któregokolwiek ze składników. Naturalna alga- spirulina umożliwi życie w pełnej zgodzie z przyrodą, bez zakłócania procesów biologicznych w organiźmie. Spirulina posiada właściwości detoksykacyjne w naturalny sposób odtruwając organizm. Spowalnia procesy starzenia. Wpływa korzystnie na jędrność skóry.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej zapraszam na: www.biospirulina.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , , , , , , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz