Zasady korzystania z sauny

Pierwsze skojarzenie pojawiające się kiedy słyszymy o saunie, to relaks, na który z przyjemnością moglibyśmy się zdecydować podczas wolnych chwil. Mimo wielu zalet jakie niesie ze sobą korzystanie z tego fińskiego wynalazku, przed pierwszym wypadem warto  zwrócić uwagę na czynniki ze względu, na które nie powinniśmy podejmować tego sposobu wzmacniania swojej odporności.

 

Sauny cieszą się wielkim powodzeniem, wśród zainteresowanych  sauną znaleźć można osoby zaciekawione  pozytywnym jej wpływem na zdrowie, ludzi podążających  za modą lub po prostu ciekawskich. Wszyscy bez wyjątku powinni zdawać sobie sprawę, że nie każdy może korzystać z sauny.

Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości przed skorzystaniem z sauny skonsultujmy się z lekarzem.

Sauny najpowszechniej dostępne to sauny fińskie, znane w Finlandii od dwóch tysięcy lat. Na początku stosowane były jako pomieszczenia mieszkalne w zimie. Do ich ogrzania stosowano rozgrzane na palenisku kamienie – stąd pojawiła się koncepcja rozwijana przez wiele lat.

Temperatura w takiej saunie może  dochodzić a nawet przekraczać 100°C . To pierwsze na co powinniśmy zwrócić naszą uwagę. Przed wejściem do takiej sauny aby nie doznać poparzeń należy zdjąć całą biżuterię, która po nagrzaniu powodowałaby nieprzyjemne uszkodzenia naskórka. Oczywistym jest to aby nie wchodzić do tego pomieszczenia zaraz po kąpieli. Jest ona wskazana przed wejściem, ciało należy jednak dokładnie osuszyć, ponieważ parująca z nas wówczas woda, również mogłaby powodować  nadmierne nagrzanie ciała.

Pierwsza wizyta, nie powinna trwać  więcej niż piętnaście minut. Po takiej dość intensywnej dawce gorąca, nasze ciało nadmiernie wydziela pot, sprzyja to pozbywaniu się zbyt dużych ilości wody z organizmu. Z tego powodu, po wyjściu z sauny,  należy wziąć kąpiel naprzemiennie zimną i gorącą wodą kończąc na  spłukaniu ciała wodą zimną.  Po tym rytuale warto usiąść gdzieś wygodnie, rozsmakowując się w zielonej herbacie bądź też innych płynach pomocnych w odzyskaniu odpowiedniego nawodnienia.

Wiek jest dość ważnym czynnikiem – przed podjęciem decyzji o korzystaniu z gorących chwil przy kamiennym palenisku, warto zwrócić na to uwagę. W zależności od wieku wygląda to następująco:

  • dla dzieci w wieku 3 do 12 lat – 1 wejście na dobę,
  • dorośli mogą wracać do sauny 2 do 3 razy na dobę zachowując dziesięciominutowe odstępy między kolejnymi wejściami, całkowity czas sesji u dorosłej osoby może trwać do godziny, to jednak dla tych co mają inicjację tego zabiegu za sobą,
  • osoby w podeszłym wieku i dzieci do 6. roku życia, przed decyzją o korzystaniu z sauny powinny skorzystać z porady lekarskiej,

Pomimo wciąż rosnącej świadomości z płynących z sauny korzyści dla zdrowia, ważne jest aby zdawać sobie sprawę, jak wiele czynników może  nas dyskwalifikować jako nowych odbiorców płynących do nas wraz z żarem rozgrzanego saunianego paleniska korzyści .W związku z tym sauna  staje się  miejscem nie dla wszystkich. Powinny z niej zrezygnować osoby, które między innymi:

  • przechodzą ostre infekcje
  • mają problemy ze stawami, zwłaszcza w zaawansowanej fazie
  • cierpią z powodu ciężkiej astmy
  • mają chore serce (zawały, arytmie, nadciśnienie, niedociśnienie, niewydolność)
  • mają nadżerki i wrzody żołądka/dwunastnicy
  • przechodzą aktualnie chorobę nowotworową
  • są chore zakaźnie, np. HIV, HBV
  • kobiety podczas menstruacji, ciąży i laktacji
  • mają za sobą udar mózgu i są chore na padaczkę
  • cierpią z powodu chorób oczu, np. jaskry
  • mężczyźni zmagający się z impotencją, stulejkami i infekcjami układu moczowo-płciowego
  • osoby, które spożywały 2. godziny przed wejściem posiłek, bądź dnia poprzedniego alkohol,

….kiedy pozbędziemy się wątpliwości co przeciwwskazań z naszej strony

 

Nadchodzi czas aby zając swoje miejsce  wewnątrz tego gorącego pomieszczenia. Tu czeka na nas parę ważnych uwag:

  • kąpiel w środku powinna odbywać się nago.
  • na początku należy zająć miejsce na dolnych ławkach i sukcesywnie przemieszczać się ku górze gdzie panuje najwyższa temperatura,
  • ciało ewentualnie może być owinięte w bawełniany ręcznik – nagrzane ławki mogą działać jak pozostawiona na ciele biżuteria,
  • gdy zaobserwujemy mocne zapocenie na ciele wskazane jest aby zażyć kąpieli, jednak przed kolejnym wejściem pamiętać należy o ponownym osuszeniu ciała,

Ważnym i wartym uwagi jest  to aby nie traktować sauny jako kolejnej możliwości na odchudzanie, mogłoby się to źle skończyć. Głównym powodem utraty masy ciała w saunie jest to, że wyparowuje z nas woda i sól, stąd spadek masy ciała, a te składniki należy po seansie uzupełnić.

Z każdym następnym wyjściem do sauny  możemy systematycznie  zwiększać ilość spędzanego wewnątrz czasu.

Znaczenie i pozytywny wpływ jaki niesie ze sobą wizyta w saunie zaobserwujemy niewątpliwie następnego dnia, jeżeli kierowaliśmy się rozsądkiem, a nie chęcią poznania mody. Zrelaksowani i gotowi do podejmowania wzmożonego wysiłku fizycznego dnia następnego. Gotowi? Nie ma na co czekać, w saunie temperatura jest już odpowiednia.

Brak powiązanych wpisów.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz