Zdrowe słodycze – czy istnieją?

Słodycze uwielbiają zarówno dzieci jak i dorośli. Pyszne, bardzo słodkie, kolorowe, z postaciami bajek i kreskówek przyciągają wzrok każdego. Ciężko oprzeć się ich pokusie. Niestety objadanie się słodyczami prowadzi do poważnych konsekwencji: próchnica, cukrzyca typu II, alergie, nadpobudliwość, nadwaga… mimo to, nie trzeba z nich rezygnować. Poznaj zdrowe słodycze i  jedz z rozwagą!

Słodycze produkuje się zazwyczaj z cukru z dodatkiem mleka, wody, kakao, wiórków kokosowych i bakalii. Ich słodki smak oznacza bezpieczeństwo i zapewnia energię. Cukier, konserwanty i sztuczne barwniki dodawane do słodyczy mogą prowadzić do wielu schorzeń, dlatego ważne jest kontrolowanie ich spożywanej ilości. Nie ma nic złego w jedzeniu słodyczy. Szkodliwy jest jedynie ich nadmiar.

Czasami naprawde trudno powstrzymać sie przed sięgnieciem po słodycze.

Do najpopularniejszych i najczęściej spożywanych słodyczy należą:

Lody

Lody otrzymywane są z mleka i produktów mlecznych, które są źródłem cennych witamin z grupy B i wapnia. Ich kaloryczność jest dość niska i wynosi ok 160 kcal/ 100g. Lody mogą stanowić wartościowy i częsty smakołyk. Najlepiej podawać je jako deser po obiedzie lub od razu po śniadaniu lub kolacji.

Czekolada

Czekolada jest produkowana z miazgi kakaowej, tłuszczu, cukru i czasem mleka w proszku. Istnieje wiele rodzai czekolad: gorzka, z orzechami, bakaliowa, truskawkowa. O rodzaju czekolady decyduje ilość dodanego kakao. Czekolada jest bogata w składniki mineralne: magnez, żelazo, potas, cynk. Niestety jest produktem wysokokalorycznym, dlatego należy spożywać ją  w małych ilościach: 1 lub 2 kostki dziennie.

Batony

Batony są łatwo dostępne i szybko zaspokajają głód. Należą do produktów wysokokalorycznych, ponieważ dostarczają ok 500 kcal/100g. Na rynku dostępnych jest wiele rodzai i smaków. Batony zawierają często płatki zbożowe, pszenne, miód i orzechy.

Ciastka i ciasta

Należą do produktów wysokoenergetycznych. Mają dużą zawartość cukru i tłuszczu. Do produkcji ciasta używa się głównie jajek i mleka, które dostarczają organizmowi wysoką zawartość białka.

Cukierki i lizaki

Cukierki i lizaki dostarczają spore ilości energii. Zawierają przede wszystkim cukier i substancje dodatkowe nadające kolor, aromat i smak. Oprócz pięknego wyglądu i energii nie mają żadnych wartości odżywczych. Najlepiej zrezygnować lub ograniczyć ich jedzenie.

Spożywane posiłki muszą być zbilansowane i urozmaicone, aby uniknąć niedoborów i nadmiarów składników odżywczych oraz kumulowania się niekorzystnych substancji w organizmie. Człowiek potrzebuje węglowodanów prostych zawartych w cukrze i miodzie.

Zamiast odmawiać sobie słodyczy lub zabraniać ich dziecku należy kierować się zdrowym rozsądkiem:

Odróżniaj słodkie produkty naturalne od wyekstrahowanego cukru

Każdy produkt zawiera na etykiecie skład. Przeczytaj go dokładnie i sprawdź jaki cukier został użyty. Staraj się kupować jak najmniej produktów z dodatkiem wyekstrahowanych cukrów np.: buraczany, trzcinowy, palony.

Przygotuj samodzielnie zdrowe słodycze

Słodycze przyrządzone w domu to prosty sposób na zdrowe żywienie. Ciasto, czekolada, batoniki smakują o wiele lepiej, jeśli stanowią wysiłek naszej pracy. Zastanów się na co słodkiego masz ochotę i wykorzystaj łatwe triki:

  • Używaj bardzo mało cukru, zastąp go najlepiej cukrem brązowym lub rodzynkami, które są również słodkie.
  • Masło zastąp olejem np. z pestek winogron. Jest o wiele zdrowszy i ma neutralny smak.
  • Wykorzystaj suszone owoce, bakalie i orzechy. Są zdrowe, obniżają poziom złego cholesterolu, mają sporo witamin i składników odżywczych.
  • Zastąp białą mąkę razową lub otrębami. W ten sposób dostarczysz organizmowi duże ilości błonnika.

 Jedz płatki śniadaniowe

Płatki śniadaniowe zawierają często dużo cukru i można zaliczyć je do słodyczy.  Najcenniejsze i najzdrowsze są jednak otręby, płatki owsiane, płatki kukurydziane i muesli. Stanowią pełnowartościowy posiłek.

Jedz kostkę czekolady do kawy

Czekolada to ulubiony smakołyk każdego z nas. Jest zdrowa i bardzo smaczna, ale tylko w odpowiednich ilościach. Nazywa się ją lekiem na stres, ponieważ jej jedzenie poprawia humor. Zawiera przeciwutleniacze, które hamują proces starzenia. Do filiżanki kawy często sięgamy po coś słodkiego. Najlepiej wtedy wziąć kostkę gorzkiej czekolady i zjeść po wypiciu. Uzupełni ona magnez wypłukany przez kawę z organizmu.

Jedz słodycze witariańskie

Dieta raw, czyli dieta surowa lub witariańska stała się światowym trendem wśród odżywiania. Polega na spożywaniu żywności najmniej przetworzonej i najzdrowszej. Witariańskie produkty  nie zawierają cukru, syropu jęczmiennego, melasy, glutenu, nabiału, laktozy, skrobi, soi, drożdży, składników genetycznie modyfikowanych, polepszaczy i konserwantów. Słodycze witariańskie są suszone w dość niskich temperaturach – poniżej 42C. Ich delikatna obróbka pozwala zachować ważne witaminy i minerały.

Słodycze witariańskie są słodzone sokiem z meksykańskiej agawy lub roślinami peruwiańskimi. Cukry te są o wiele zdrowsze od obecnie stosowanych. Czekolada jest produktem naturalnym i nieprzetworzonym. Wytworzona z nieprażonego ziarna kakao i słodzona nektarem z meksykańskiej agawy. Pozostałymi składnikami witariańskich słodyczy i przekąsek są nieprażone ziarna, orzechy, nasiona, owoce, warzywa i naturalne przyprawy. Słodycze witariańskie są polecane również dla osób z alergiami i cukrzycą. Ich wybór jest bardzo duży i ciekawy.

W sklepach ze zdrową żywnością dostępna jest na przykład czekolada sojowa.

Najlepsze i najzdrowsze są naturalne słodycze, które można zakupić w sklepach ze zdrową  ekologiczną żywnością. Jednak na co dzień nie często mamy czas, na przemyślane zakupy, dlatego warto wybierać słodycze o niskiej wartości kalorycznej np.: lody, batoniki zbożowe, muesli, suszone owoce, bakalie.

Słodycze są zdrowe i odgrywają istotną rolę w żywieniu pod warunkiem ich racjonalnego spożywania. Nie należy zakazywać dziecku i odmawiać sobie słodyczy. Dają niesamowitą radość, przyjemność i energię. Gdy najdzie ochota na coś słodkiego zamiast czekolady i batonów można sporządzić budyń, galaretkę, kompot lub sok ze świeżo wyciśniętych owoców.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz