Dlaczego potrzebujemy beta-karotenu?

Beta-karoten (β-Karoten) to najbardziej znana odmiana barwników zwanych karotenoidami. Barwniki te nadają roślinom kolor czerwony, żółty i pomarańczowy. Beta-karoten jest szczególne ważny dla naszego organizmu, przede wszystkim dlatego, że jest prowitaminą witaminy A, ale przynosi nam także inne korzyści. Prześledźmy zatem, dlaczego tak bardzo potrzebujemy beta-karotenu.

Beta-karoten jest najbezpieczniejszą formą karotenu – nasz organizm przetwarza tylko taką jego ilość, jaka jest nam potrzebna. Jeżeli jednak dojdzie do jego nadmiaru, zostanie on w 28większości zmagazynowany w tkance tłuszczowej. Przy nadmiernym spożywaniu tego związku nasza skóra nabierze intensywnego żółtego koloru.

Wór chemiczny beta-karotenu.

Beta-karoten jest dla nas źródłem witaminy A. Dzięki właściwości, o której wcześniej wspomniałam (organizm przetwarza tylko potrzebną ilość beta-karotenu), nie jesteśmy zagrożeni nadmierną ilością tej witaminy w organizmie (nadmiar witamin, tzw hiperwitaminoza może być tak samo groźny, co ich niedobór).

  • Witamina A zapobiega kurzej ślepocie, osłabieniu wzroku, wspomaga leczenie chorób wzroku, ma korzystny wpływ na wygląd skóry, wpływa również na na syntezę białek, lipidów, hormonów tarczycy.
  •  Utrzymuje także w zdrowiu błonę śluzową jamy ustnej, nosa, gardła, płuc i przewodu pokarmowego.
  • Wzmaga również naszą odporność na zakażenia.
  • Jest antyoksydantem, chroni przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników (mogą one wywierać szkodliwy wpływ na komórki), korzystnie wpływa na układ immunologiczny.

Popularna marchewka to doskonałe źródło beta-karotenu.

  • Chroni przewód pokarmowy i oddechowy przed infekcjami.
  • Zalecany jest również osobom po chemioterapii i radioterapii – redukuje ich ujemne skutki.
  • Beta-karotyn odgrywa ważną rolę w profilaktyce przeciwmiażdżycowej, ponieważ wpływa na obniżenie cholesterolu.
  • Beta-karoten jest składnikiem wielu suplementów, które mają ułatwiać opalanie, ponieważ chroni skórę przed negatywnymi skutkami promieniowania UV. Pomaga utrzymać skórę w dobrej kondycji, nadaje skórze ładny koloryt (poprzez gromadzenie się w tkance podskórnej), podtrzymuje opaleniznę i przygotowuję skórę na działanie promieni słonecznych.
  • Dzięki temu, że wspomaga procesy regeneracyjne skóry, opóźnia jej starzenie się.
  • Walcząc z wolnymi rodnikami, zmniejsza ryzyko uczuleń słonecznych i chroni włókna kolagenowe przed zniszczeniem.

Źródła beta-karotenu:

  • żółte i pomarańczowe warzywa: marchew, dynia, pomidory;
  • żółte i pomarańczowe owoce: morele, brzoskwinie, mango, nektarynki, melon;
  • zielone warzywa liściaste: szpinak, kalafior, brokuły, sałata, cykoria, kapusta włoska, rzepa, gorczyca;
  • inne warzywa i owoce: szparagi, groszek, wiśnie, suszone śliwki.

Warzywa będące źródłem beta-karotenu można rozpoznać po kolorze.

Jest źródłem witaminy A, zwalcza wolne rodniki, wzmacnia układ immunologiczny, poprawia koloryt skóry. Beta-karoten, składnik niezbędny w codziennej diecie. Jego źródłem są głównie zielone warzywa liściaste, a także żółte i pomarańczowe warzywa i owoce. Możemy zajadać się owocami i warzywami bez strachu o przedawkowanie, ponieważ organizm przetwarza tyle beta-karotenu, ile jest potrzebne. Beta-karoten – to zdrowie!

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz