Jak działają probiotyki?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że regularnie zjada wraz z jogurtem porcję probiotyków. Jeszcze parę lat temu wiedzieli o tym jedynie naukowcy i dietetycy.

Temat probiotyków jest coraz częściej poruszany, a nasza wiedza odnośnie ich wpływu na nasz organizm systematycznie się zwiększa. Warto dowiedzieć się czegoś więcej, by czerpać jak najwięcej korzyści z przyjmowania probiotyków.

Czym są probiotyki?

Najczęściej ze słowem probiotyk kojarzy nam się mała bakteria, która chroni nas przed chorobami. I słusznie! Probiotyk (z gr. pro bios – dla życia) to kultury bakterii lub drożdży, których głównym zadaniem jest zachowanie prawidłowej flory fizjologicznej w naszym przewodzie pokarmowym. Są to więc żywe drobnoustroje, dostarczane z zewnątrz wraz z pożywieniem, dzięki którym możemy się cieszyć zdrowiem.

Probiotyki to pożyteczne bakterie żyjące w naszym organizmie.

Czy wiesz, że w twoim organizmie żyje więcej bakterii niż masz komórek ciała? Ich masa może wynosić nawet do 2 kg! Trudno to sobie wyobrazić, ale w naszym ciele dosłownie roi się od bakterii. Niestety nie wszystkie przynoszą nam korzyści tak jak probiotyki. Od składu naszej flory bakteryjnej w jelitach zależy prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego i odpornościowego. Od tego ile mamy bakterii probiotycznych, a ile chorobotwórczych zależy więc nasze zdrowie. Dlatego obecność bakterii probiotycznych w organizmie jest niezwykle ważna – hamują one rozwój bakterii chorobotwórczych, a nawet potrafią je zabijać.

Uwaga, nie należy mylić probiotyków z prebiotykami! Prebiotyki również maja pozytywny wpływ na florę jelitową. Nie są to jednak żywe organizmy, jak w przypadku probiotyków, a jedynie składniki innych pokarmów np. błonnik, które stanowią podłoże dla rozwoju dobroczynnych mikroorganizmów i stymulują ich rozwój.

Jak działają na nasz organizm?

Probiotyki mają szerokie spektrum oddziaływania na nasz organizm. Ich głównym zadaniem jest wzmocnienie odporności i poprawa stanu przewodu pokarmowego. Dzieje się tak, ponieważ mikroorganizmy produkują naturalne przeciwciała, a także stanowią swoistą barierę ochronną, która nie dopuszcza do naszego jelita czynników sprzyjających zakażeniu.

Probiotyki działają pozytywnie przede wszystkim na florę jelitową. Przyspieszają przemianę materii i obniżają zły cholesterol (LDL). Żywe kultury bakterii chronią nasz układ pokarmowy. Usprawniają trawienie, regulują perystaltykę jelit i zapobiegają biegunkom.

W naszych jelitach żyją miliony pożytecznych dla organizmu bakterii.

Zwiększają też wartość odżywczą produktów- ułatwiają przyswajanie związków mineralnych takich jak magnez i żelazo oraz witamin z grupy B i K.

Dodatkowo probiotyki wzmacniają odporność i chronią nas przed infekcjami spowodowanymi bakteriami chorobotwórczymi. Dlatego bardzo ważne jest, by przyjmować jak najwięcej probiotyków w trakcie i po kuracji antybiotykowej. Zregenerują one wtedy nadszarpniętą przez antybiotykoterapię florę jelitową i zredukują stany zapalne.

Probiotyki ułatwiają przyswajanie ważnego dla naszych kości wapnia, dzięki czemu zapobiegają osteoporozie i innych schorzeniom kośćca. Powinny je przyjmować szczególnie osoby starsze i z nietolerancją laktozy, czyli cukru mlecznego. Jest on właśnie niezbędny w procesie przyswajania wapnia i takie osoby są zagrożone występowaniem niedoborów tego pierwiastka w organizmie. Najkorzystniej jest przyjmować probiotyki wraz z jogurtem, maślanką lub kefirem, jednak chorzy cierpiący na nietolerancję laktozy mogą stosować jedynie preparaty doustne.

Probiotyki są niezwykle ważne. Jeśli chcesz zachować zdrowie na dłużej powinnaś zwrócić na nie szczególną uwagę. Najnowsze badania wykazują, że probiotyki nie tylko wpływają zbawiennie na nasz układ immunologiczny, ale także zmniejszają ryzyko wystąpienia alergii u dzieci i osób ze skłonnością do niej. Naukowcy twierdzą również, że regularna dawka probiotyków zapobiega powstawaniu nowotworów. Dzieje się tak, ponieważ bakterie degradują i rozkładają związki rakotwórcze.

Gdzie ich szukać?

Najczęściej spotykanymi i sprawdzonymi probiotykami są bakterie z rodzaju  Bifidobacterium Lactobacillus. Są one dostępne w specjalnych jogurtach, kefirach, wszystkich fermentowanych produktach mlecznych, maśle i w sokach owocowo-warzywnych. Mogą być też dostarczane naszemu organizmowi w postaci suplementów diety, których jest na rynku farmaceutycznym coraz więcej. Ich stosowanie jest szczególnie zalecane podczas terapii antybiotykowej.

Wiele pokarmów, a zwłaszcza nabiał to doskonałe źródło probiotycznych bakterii.

Pamiętaj, że zwykłe bakterie w jogurcie nie przetrwają w twoim przewodzie pokarmowym, ponieważ są na bieżąco trawione. Aby zapewnić odpowiednią ilość żywych szczepów bakterii w organizmie, zaleca się regularne, codzienne spożywanie produktów probiotycznych. Aby je znaleźć musisz sprawdzać etykietki, na których powinno być napisane jaki szczep bakterii zawiera dany produkt. Kupując np. jogurt dokładnie sprawdzaj skład, ponieważ  istnieje wiele produktów które uchodzą za probiotyczne, mimo iż w swoim składzie nie zawierają wcale żywych szczepów bakterii. Aby probiotyki spełniały swoje funkcje, w danym produkcie musi ich być co najmniej 10 milionów. By cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem zadbaj o to, by taka ilość żywych szczepów bakterii wpływała regularnie do twojego organizmu.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , , , , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz