Joga dla zdrowia

Chcesz, poczuć się młodziej i jednocześnie mieć nienaganną sylwetkę? Marzysz, by żyć w zgodzie ze sobą, bez żadnych zmartwień, chorób i stresu. Jak to zrobić, gdy na samą myśl o żmudnych ćwiczeniach przechodzą Cię ciarki, a w pracy kolejny raz pali się grunt pod nogami?

Podpowiem Ci. Odłóż adidasy na bok, wyrzuć obcisły strój treningowy i zastąp go ulubionym dresem.  Usiądź po turecku, wyprostuj się, weź głęboki wdech, poczuj swoje płuca i przeponę. Pomogło? Jasne! Dzięki jodze możesz znacznie więcej!

Wypróbuj jogę - mozna zaczynać samodzielnie w domu lub na specjalnych kursach.

Co to jest joga?

To słowo ostatnio jest dość popularne .Kojarzy się zazwyczaj z dziwnymi wygibasami w klubie fitness. Tymczasem, joga to holistyczny system filozofii hinduskiej, zmierzający do  harmonii ciała i umysłu.

Samo słowo ‚joga’ oznacza – łączyć. Naukę po raz pierwszy opisał Pantadżali w Yoga Sutra ponad 200 lat p.n.e. Obecnie joga przyjmuje wiele odmian. W pierwszej połowie XX wieku rozsławiona przez hinduskiego lekarza i jogina Sivananda.

Joga pozwala osiągnąc harmonię ciała i umysłu.

Jego organizacja do dziś promuje pięć podstawowych zasad jogi:

  • Savasana – inaczej relaksacja, stan w którym głęboko regenerują się wszystkie mięśnie, podczas savasany uzyskujemy wewnętrzny spokój i harmonię potrzebną do wykonywania kolejnych ćwiczeń.
  • Asany – ćwiczenia właściwe, w podstawowej wersji to zestaw 84 pozycji, dzięki którym uelastyczniamy ciało i umysł. Rozciągamy mięśnie i zmuszamy je do wysiłku, bez nadmiernego forsowania. Wykonana asana jest indywidualna dla każdego człowieka, zgodna z jego możliwościami fizycznymi i psychicznymi.
  • Pranayama – ćwiczenia oddechowe, dzięki jodze dowiesz się jak maksymalnie wykorzystywać swoje płuca, zwiększać ich objętość i dotlenić organy wewnętrzne. Ćwiczenia pomogą zredukować stres, oczyścić ciało i duszę.
  • Vedanta – pozytywne myślenie i medytacja, filozofia jogi uznaje, że jesteś tym co myślisz, dlatego pozytywne myślenie i kontakt z samym sobą są najistotniejszą częścią systemu. Dzięki medytacji zwiększasz pokłady energii i witalność ciała, czujesz się młodszy i bardziej skoncentrowany, zachowujesz spokój i harmonię wewnętrzną.
  • Dieta – żywność wegetariańska, filozofia jogi mówi, że człowiek jest odpowiedzialny są swoje ciało, a to czym się odżywiamy wpływa na nasze zachowanie i samopoczucie. Każdy jogin powinien żyć w zgodzie z naturą, dlatego joga zaleca dietę wegetariańsko-proteinowa. Jesz tylko to czym natura Cię obdarowała, a dobro organizmów żywych jest najważniejszą wartością

Przez tysiące lat wykształciło się wiele szkół i ścieżek jogi. Przenikają one nie tylko kulturę wschodu, ale także cały świat. Do najważniejszych odmian jogi należą:

  • Bhakti Joga – polega na rozwijaniu i doskonaleniu miłosnego związku z Bogiem. Opiera się  na obcowaniu z Bogiem i umożliwia z nim osobisty,  duchowy kontakt. Dzięki słuchaniu, pamiętaniu, służeniu i wielbieniu Bóstwa jesteśmy w stanie się do niego zbliżyć i zacieśnić więzi.
  • Dżnjana Joga–  dżniana znaczy poznanie, jest to ścieżka jogi, dzięki której człowiek doświadcza prawdy poprzez poznanie i doświadczenie. Zwana jogą uczonych- wskazana dla ludzi rządnych wiedzy, którzy  każde teorie chcą udowadniać przez własne poznanie, wiedzę i doświadczenie.
  • Karma Joga– chcąc uniknąć gromadzenia karmy należy poświęcać nasze istotne działania innym.  Jest ścieżką bezinteresownej pracy, bo tylko dzięki pracy człowiek się wyzwala. Nazywana inaczej jogą słusznego czynu. Każde zachowanie, każdy gest jaki człowiek wykonuje i każde słowo jakie człowiek wypowie, w przyszłości wróci do niego. Tak więc, by uzyskać szczęście i harmonię ducha, człowiek powinien obdarować tym samym inne istnienie.
  • Laja Joga– to inaczej rozpuszczenie przez pojednanie. Polega na głębokiej koncentracji niezakłóconej zewnętrznymi bodźcami, dzięki lajla joga możemy zjednoczyć się całkowicie ze światem, wyzwolić się od wszelkich cierpień i uzyskać stan nirwany.
  • Hatha Joga– najbardziej popularny rodzaj jogi w krajach zachodnich. Polega na uprawianiu ćwiczeń, zarówno oddechowych jak i asanów, by opanować fizycznie i psychicznie organizm. Oczyszcza i wzmacnia ciało. Redukuje stres, podnosi witalność i zwiększa metabolizm komórkowy. Dzięki zastosowaniu odpowiednich pozycji, ciało zdobywa umiejętność odprężenia i spokoju.
  • Radża joga – skupia wszystkie ścieżki równomiernie, nazywana jest jogą królewską. Jogin jest pewny siebie, samodzielny i nieustraszony. Składa się z ośmiu kroków, które prowadzą do wewnętrznej harmonii, samokontroli i poznania:
  1. Jama – uniwersalne zasady moralne
  2. Nijama – samooczyszczanie, indywidualne zasady postępowania
  3. Asana – pozycje ciała
  4. Pranajama – ćwiczenia oddechowe
  5. Pratjahara – poddanie kontroli wrażeń zmysłowych
  6. Dharana – koncentracja, kontrola umysłu
  7. Dhjana – medytacja – nieprzerwany strumień koncentracji umysłu
  8. Samadhi (nirwana) – stan nad świadomości osiągnięty w wyniku głębokiej medytacji

Joga na zdrowie

Hata-joga jest najpopularniejszym rodzajem jogi uprawianym na świecie. To połączenie fizyczności z psychiką. Jak wpływa ona na zdrowie? Jogini uważają, że aby człowiek czuł się dobrze z sobą samym musi oczyścić zarówno ciało, jak i duszę. I tak działa hata-joga. Pozycje jogi tak zwane asany, korzystnie wpływają na układ kostny i mięśniowy. Nie obciążając stawów i kości, rozciągają mięśnie, przez co czujemy się pełni energii i witalności.

Przy dobrej pogodzie plaża to idealne miejsce do uprawiania jogi.

Co więcej przy wykonywaniu pozycji, pobudzamy przemianę materii, przez co toksyny w naszym ciele są szybciej usuwane z narządów wewnętrznych. Dodatkowo   joga zmusza nasze mięśnie do wysiłku, dzięki czemu skuteczniej pozbywamy się tkanki tłuszczowej. Nasza skóra staje się jędrna i elastyczna. Systematyczne uprawianie  jogi wpływa pozytywnie na każdego człowieka.

Hata-joga oprócz oczyszczenia fizycznego, pozwala nam także rozjaśnić umysł. Połączenie asanów z odpowiednimi ćwiczeniami oddechowymi działa zbawiennie na organizm człowieka. Poprzez ćwiczenia regenerujące i rozluźniające, redukujemy negatywną energię w naszym ciele. Joga uczy relaksu i odprężenia, oczyszcza nasz umysł i duszę. Likwiduje stres, który jest głównym sprawcą wszystkich chorób. Regularne uprawianie jogi wpływa na nasze myślenie i pozytywne patrzenie na świat. Dzięki jodze stajemy się innymi ludźmi.

W dzisiejszych czasach człowiek jest pełen stresu i zmartwień. Zanieczyszczenia środowiska dodatkowo przyczyniają się do zatruwania naszego organizmu. Załatwiając w pośpiechu każdą niedokończoną sprawę, może warto poświęcić chwilę na asany lub ćwiczenia oddechowe, w trosce o swoje zdrowie. Dzięki jodze oczyścisz ciało i umysł, poczujesz się dobrze we własnej skórze i będziesz miał więcej energii.  Nie bez powodu miliony osób na całym świecie, są zwolennikami tej filozofii.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz