Bezsenność – jak ją zwalczyć?

Bezsenność to jedna z chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Mamy statystycznie więcej stresujących sytuacji w ciągu dnia niż nasi przodkowie, żyjemy w ciągłym pośpiechu i pracujemy na różne zmiany – to wszystko nie sprzyja regularnemu trybowi dnia, który ułatwiłby szybkie zasypianie i długi, wartościowy sen. Co dziesiąta osoba w Polsce cierpi z powodu bezsenności.

Ta choroba czy też zaburzenie nie jest dziś tym, czym była kiedyś. To nie tylko całkowita niemożność zaśnięcia, ale też problemy z zapadnięciem w sen, częste budzenie się w nocy, bardzo płytki sen. Teoretycznie organizm potrzebuje 7 godzin snu na dobę, jednak istotniejsze od sztywno podanej liczby jest to, ile godzin snu faktycznie potrzebujemy, by następnego dnia czuć się dobrze. Niewyspany człowiek nie jest w stanie się skoncentrować, jest zdenerwowany, nierzadko płaczliwy lub nieprzyjemny – na dłuższą metę bezsenność jest bardzo wyczerpująca i dla cierpiącego na nią i dla jego otoczenia i wymaga konsultacji z lekarzem.

Dowiedz się jak w naturalny sposób uniknąć kłopotów z zasypianiem.

Co jednak możemy zrobić sami, aby ułatwić sobie zasypianie i poprawić jakość naszego snu? To od nas, a nie od stresujących sytuacji dnia codziennego czy naturalnych predyspozycji do problemów ze snem bądź ich braku, zależy tak zwana prawidłowa higiena snu.

Nie mogę zasnąć! Co robić?

Jeżeli chcesz zadbać o prawidłową higienę snu i uniknąć problemów z zasypianiem, spróbuj zastosować się do następujących wskazówek:

  1. Twoja dieta wpływa na Twój sen. Nadmiar jedzenia czy pobudzających napojów (mocna herbata lub kawa) raczej nie ułatwi Ci zaśnięcia. Pamiętaj, by ostatni posiłek spożyć na 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka.
  2. Organizm zmęczony fizycznie łatwiej zapada w sen, dlatego pomyśl o wprowadzeniu w swoje życie jakiegoś sportu na stałe. Jednorazowy wysiłek nic tu nie zmieni, ale już kilka porządnych spacerów, wizyt na basenie czy jazd na rowerze w ciągu tygodnia powinno korzystnie wpłynąć na łatwość zasypiania.
  3. Jeżeli wyjątkowo nie możesz sobie pozwolić na żadną aktywność na świeżym powietrzu i dotlenienie się – dotleń przynajmniej swoją sypialnię. Co najmniej pół godziny wietrzenia powinno ułatwić Ci zaśnięcie.
  4. Spróbuj kłaść się i wstawać mniej więcej o tych samych porach. Unikaj snu w ciągu dnia. Twój organizm na pewno doceni taki uporządkowany tryb życia i wieczorową porę będzie wtedy kojarzyć ze snem i wypoczynkiem, zwłaszcza, gdy na jakiś czas przed snem wyłączysz telewizor czy grę, a zamiast tego położysz się, pomedytujesz, posłuchasz relaksującej muzyki lub poczytasz książkę (najlepiej niespecjalnie sensacyjną).
  5. Nie tylko kawa nie jest polecana na noc. Właściwości pobudzające ma też nikotyna i teina. Substancje usypiające i relaksujące za to chmiel, melisa i szafran. Na niektórych dobrze działa szklanka ciepłego mleka.
  6. Przed snem warto wziąć relaksującą kąpiel. Lawendowy olejek bądź kosmetyki o takim aromacie mają działanie wyciszające i uspokajające, warto ich użyć przed położeniem się do łóżka.
  7. Jeśli jednak sen dalej nie nadchodzi…. warto spróbować melatoniny, czyli substancji polecanej przede wszystkim tym, którzy często zmieniają strefy czasowe. Melatonina jest dostępna bez recepty. Jeśli jednak nie pomoże ani ona, ani relaksujące kąpiele, a baranów skaczących przez płot doliczymy się kilku tysięcy i nic, należy udać się do lekarza. Bezsenność jest chorobą i można próbować z nią walczyć, byle z optymizmem
Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , , ,

Jedna odpowiedź na Bezsenność – jak ją zwalczyć?

  1. Weronika 13 listopada 2015 at 15:23 #

    Bardzo ciekawy post. Bezsenność, może też powodować działanie elektrosmogu. Elektrosmog jest to energia elektromagnetyczna, którą emitują urządzenia codziennego użytku takie jak telewizor, komputer, radio, telefon komórkowy, Wi-Fi itp. Skutki jego negatywnego działania można usunąć używając orgonitu. Orgonit to odpromiennik negatywnej energii ze swojego otoczenia. Mi orgonit bardzo pomógł, ponieważ z powodu częstej pracy na komputerze nie umiałam w nocy spać i bardzo piekły mnie oczy. Odkąd mam orgonit nie mam tych dolegliwości. Łatwo zasypiam i śpię całą noc oraz oczy mnie nie pieką po pracy na komputerze. Jeśli chciałabyś lub ktoś zobaczyć co to jest orgonit lub jak wygląda to zapraszam do odwiedzenia strony Magicstones. Pozdrawiam. Weronika.

Dodaj komentarz