Chlorella, Młody Jęczmień czy Spirulina – przewodnik po Superfoods

zielone superfoodsIlość roślin zaliczanych do Superfoods nie jest zbyt duża, a mimo to czasem ciężko zdecydować, które wybrać. Wszystkie działają podobnie i właściwie nie wiadomo czym różni się jedno od drugiego. Podobieństwo faktycznie jest duże i na pierwszy rzut oka ciężko znaleźć jakieś różnice, dlatego dziś przedstawiam Wam krótki poradnik po najpopularniejszych Superfoods. Dodam na wstępie, że osoby z tzw. grupy „gorąca” (krzepkie, energiczne, o zdrowym kolorycie cery, często odczuwają ciepło, rzadko marzną i charakteryzują się ekstrawertycznym usposobieniem), mogą wybierać spośród wszystkich Superfoods. Każda z zielonych super roślin zadziała podobnie i przyniesie oczekiwane korzyści.

CECHY WSPÓLNE SUPERFOODS:

Superfoods to rośliny o najwyższej zawartości substancji odżywczych, czyli większości niezbędnych witamin, minerałów, białka, błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych, przeciwutleniaczy i kwasu nukleinowego (odpowiada za kierowanie wzrostem, odbudową i odnowieniem komórek, zmniejsza się wraz z wiekiem oraz przy złej diecie, braku ruchu, życiu w lęku i  stresie lub zanieczyszczonym środowisku). Jest to tak wysoka zawartość, że nawet kilkadziesiąt razy przewyższa ilość substancji odżywczych w zwykłych owocach i warzywach. Bogactwo tylu ważnych substancji w jednej roślinie sprawia, że nabiera ona specyficznych i bardzo ważnych z punktu widzenia człowieka właściwości. Dlatego wszystkie Superfoods w podobnym stopniu wzmacniają odporność, wspomagają odchudzanie, neutralizują wolne rodniki, czyli chronią komórki przed rozpadem i spowalniają tym samym procesy starzenia, są nieocenione w profilaktyce przeciwnowotworowej, pomagają w leczeniu anemii, niedokrwistości złośliwej, miażdżycy, stanów zapalnych,  reumatyzmu, chorób serca i zwykłego przeziębienia, a także poprawiają wygląd cery, włosów i paznokci.

Spirulinę, Chlorellę i Młody Jęczmień łączy też jeszcze jedno – stanowią najbogatsze źródło chlorofilu wśród roślin. Dodatkowo Spirulina i Chlorella wyróżniają się wysoką zawartością wit. B12. Mikroalgi zawierają ok. 20% witaminy B12 i 80% substancji do niej analogicznych, które w żaden sposób nie kolidują z wchłanianiem prawdziwej wit. B12. Biorąc pod uwagę nawet te 20%, które stanowi prawdziwa B12, mikroalgi dalej stanowią jej bogate źródło. Osoby na diecie roślinnej, które traktują mikroalgi jako jedyne źródło tej witaminy, powinny stale kontrolować jej poziom w organizmie, ponieważ jej ilość może okazać się niewystarczająca.

 

chlorofil

SZCZEGÓŁOWA CHARAKTERYSTYKA

1. CHLORELLA – WŁAŚCIWOŚCI

Królowa Chlorofilu, która jak żadna inna roślina pomaga skutecznie zwalczyć anemię i zapobiec niedokrwistości złośliwej. To także ona najsilniej wzmacnia odporność i jako jedyne Superfood pomaga wyleczyć różne rodzaje grzybicy (Candida albicans) oraz zmniejszyć lub nie dopuścić do rozrostu drożdżowców w całym organizmie. Chlorella zawiera największą wśród Superfoods ilość kwasu nukleinowego, odpowiedzialnego za długie i zdrowe życie. Wyróżnia się także ważnym składnikiem, powiązanym z naturą kwasu nukleinowego, a jest to Czynnik Wzrostu Chlorelli (CGF). To dzięki niemu i chlorofilowi tak silnie poprawia odporność i wzmacnia działanie komórek oraz bakterii chroniących nas przed chorobami nowotworowymi, wirusami i bakteriami. Chlorella zawiera trochę mniej białka niż Spirulina, ale dużo więcej kwasów tłuszczowych, z których 20% stanowi kwas Omega 3 i kwas linolenowy. Mimo iż, pomaga w utracie zbędnego tłuszczyku, nie jest szczególnie polecana osobom, które leczą dużą nadwagę lub otyłość – w tym przypadku lepiej zadziała Spirulina. Nie powinny jej także przyjmować osoby z nadmiarem potasu w organizmie.

Dla kogo?

Chlorella silnie wzmacnia odporność oraz łagodnie i jednocześnie bardzo skutecznie oczyszcza organizm, odbudowuje mikroflorę jelitową oraz pomaga cieszyć się zdrowiem w podeszłym wieku, a także stymuluje i odnawia wzrost komórek zatrzymany przez chorobę. To idealne Superfood dla osób, które od dawna nie spożywają mięsa lub charakteryzują się szczupłą, a nawet wiotką budową ciała, bladą cerą, zimnymi stopami i dłońmi, niechęcią do zimna oraz częstym jego odczuwaniem i posiadają  introwertyczny charakter. Jest także wskazana przy skłonności do gromadzenia wilgoci w ciele, które przejawia się częstym zapaleniem zatok, przerostem drożdżowców, obrzękami lub stanami zapalnymi układu moczowo – płciowego. Osoby z grupy „gorąca”, które cierpią w danym czasie na jakąś z niżej wymienionych dolegliwości lub chcą wzmocnić efekt oczyszczający także powinny spożywać chlorellę, a później wrócić do wybranego przez nich Superfood. Chlorella jest polecana przede wszystkim przy osłabieniu lub uszkodzeniu organizmu, stosowaniu diety wegetariańskiej i wegańskiej oraz po kuracji antybiotykowej, zakończonej chemioterapii lub przyjmowaniu silnych leków.

Kiedy szczególnie przyjmować Chlorellę?

Okazuje się niezwykle pomocna przy anemii, niedokrwistości złośliwej, słabej odporności, stanach zapalnych, depresji, nawracających infekcjach, grzybicy (Candida albicans), chorobach nowotworowych,  chorobie Alzheimera, arteriosklerozie, stwardnieniu rozsianym, cukrzycy, wysokim poziomie cholesterolu we krwi, miażdżycy, chorobach serca i AIDS. Jednocześnie wspomaga leczenie powyższych chorób oraz pomaga w ich zapobieganiu.

chlorella

2. SPIRULINA – WŁAŚCIWOŚCI

Spirulina to niebieskozielona mikroalga, która stanowi najbogatsze źródło lekkostrawnego białka. Zaletą zawartego w Spirulinie białka jest to, że jest ono już częściowo przetrawione, co ułatwia jego wchłanianie i pozwala na wykorzystanie energii niedługo po spożyciu Spiruliny. Proteiny w Spirulinie są na tyle wartościowe i łatwoprzyswajalne, że codzienne spożywanie 15g tej mikroalgi jest w stanie znacząco zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na białko. Przyczynia się także do zmniejszenia ogólnego zapotrzebowania na mięso i ułatwia przejście na dietę roślinną. Ponadto Spirulina zawiera łatwoprzyswajalne i podobne jak białko częściowo strawione węglowodany, które szybko uwalniają energię utrzymującą się przez długi czas. Specyficzna budowa Spiruliny i związana z tym wysoka zawartość polisacharydów sprawia, że Spirulina wykazuje właściwości przeciwzapalne i przyczynia się do wzmocnienia tkanki łącznej, przez co zwiększa jej sprężystość i elastyczność oraz zapobiega lub zmniejsza stany zapalne stawów.

Dla kogo?

Osoby spożywające mięso lub takie, które niedawno przestały je spożywać. Spirulina najlepiej spośród Superfoods zwalcza skutki nadmiernego spożywania mięsa i wyskokoprzetworzonej żywności, dlatego jest zalecana osobom, które niedawno przeszły na dietę roślinną lub dalej spożywają mięso oraz cierpiącym na dolegliwości związane z nadużywaniem spożywania białek zwierzęcych, czyli nadwagą, artretyzmem, cukrzycą, miażdżycą i chorobami nowotworowymi (szczególnie układu pokarmowego). To także idealne Superfood dla osób uprawiających sport, pracujących fizycznie, odchudzających się lub leczących otyłość. Spirulina jest zalecana osobom w podeszłym wieku, w profilaktyce stanów zapalnych u sportowców oraz tym, którzy mają problemy ze stawami. Spirulina, podobnie do Chlorelli powinna być przyjmowana także przez osoby, które są tzw. zmarzluchami, mają introwertyczną osobowość, wiotką budowę ciała, mniejszą energię życiową oraz bladą cerą. Powinny jej jednak unikać osoby ze skłonnością do obrzęków, guzów i cyst oraz zapaleń układu moczowo – płciowego pod warunkiem, że należą do „zimnej” grupy osób (nie dotyczy osób z grupy „gorąca”).

Kiedy szczególnie przyjmować Spirulinę?

Spirulina jest zalecana osobom w podeszłym wieku, w profilaktyce stanów zapalnych u sportowców oraz tym, którzy mają problemy ze stawami.

spirulina

 3. MŁODY JĘCZMIEŃ – WŁAŚCIWOŚCI

Trawa jęczmienna to jedyne Superfood, które zawiera enzymy trawienne i wszystkie niezbędne aminokwasy. Dzięki temu Młody Jęczmień niemal natychmiast po spożyciu dodaje energii, poprawia nastrój i zwiększa wytrzymałość ciała na wysiłek fizyczny. Stąd najlepiej stosować go rano, w południe lub przed rozpoczęciem aktywności fizycznej. Co jeszcze wyróżnia Młody Jęczmień? Potężna dawka wszystkich niezbędnych w ciągu dnia witamin, minerałów, białka, błonnika, przeciwutleniaczy. Dla porównania 1 łyżka Młodego Jęczmienia zawiera tyle substancji odżywczych, co 2 kg świeżych warzyw i owoców.  Młody Jęczmień jako jedyne zielone Superfood zawiera enzymy trawienne przyspieszające rozkład znajdujących się w pożywieniu toksyn i substancji nietrawionych przez ludzki organizm. Enzymy trawienne pomagają także opóźnić związany z wiekiem rozpad komórek oraz procesy starzenia. Kolejną wielką zaletą Młodego Jęczmienia jest silne działanie przeciwzapalne, porównywalne, a nawet większe niż posiada kortyzon. Ponadto Młody Jęczmień wykazuje zdolność obniżania poziomu cholesterolu i tkanki tłuszczowej, wzmacnia komórki i tkanki organizmu oraz regeneruje wątrobę, chociaż ta ostatnia właściwość jest charakterystyczna dla wszystkich Superfoods.

Dla kogo?

Młody Jęczmień jest polecany osobom, które chcą szybko dodać sobie energii oraz zwiększyć wydolność psychiczną lub fizyczną. To także najbardziej dopasowane Superfoods dla osób z grupy „gorąca”, choć każde Superfood przyniesie im korzyści, tak to najbardziej wzmocni ich organizm. Młody Jęczmień jest szczególnie zalecany w trakcie wzmożonej pracy umysłowej lub przy  dużym wysiłku fizycznym (np. uprawianie sportu lub praca fizyczna), a także w okresie przemęczenia, znużenia, braku energii i pogorszeniu nastroju. To najsilniej witalizujące Superfood, które najszybciej regeneruje organizm po przebytych zabiegach, dlatego powinno być stosowane w okresie rekonwalescencji lub przy spadku kondycji. Trawa Jęczmienna to doskonały dodatek witaminowy i uzupełnienie diety ubogiej w warzywa i owoce.

Kiedy szczególnie przyjmować Młody Jęczmień?

Młody Jęczmień pomaga w leczeniu chorób zwyrodnieniowych, stanów zapalnych stawów, miażdżycy, wrzodów, zapalenia trzustki i żołądka, depresji, anemii, cukrzycy, zapalenia wątroby, zaparć i owrzodzeń.

młody jęczmień

Myślę, że powyższe uszczegółowienie powinno pomóc Wam wybrać najlepsze dla Was Superfood. Jeżeli macie jakiekolwiek pytania, napiszcie je w komentarzach. Oczywiście nie są to restrykcyjne wytyczne, tylko dane, które pomogą najbardziej dopasować Superfood, by mogło najpełniej zadziałać. Nic się nie stanie jeśli osoba, która jest najbardziej dopasowana do Chlorelli wybierze dla siebie Spirulinę i odwrotnie, ponieważ Superfood i tak wzmocni organizm, uzupełni zapotrzebowanie na substancje odżywcze oraz doda energii, zmniejszy zmęczenie czy poprawi wygląd cery, włosów i paznokci. Wyjątek stanowią osoby, które cierpią na drożdżycę lub nawracające grzybice, ponieważ powinny wybierać tylko Chlorellę. Osoby, które są zdrowe, a chcą ochronić się przed chorobami i spadkiem energii życiowej oraz spowolnić procesy starzenia i na bieżąco usuwać toksyny z organizmu, mogą wybrać dowolne Superfood. Prawda jest taka, że każde z nich nigdy nie zaszkodzi i zawsze wzmocni organizm. Pamiętajcie też, że wszystkie zielone Superfoods nie zawierają glutenu i zmniejszają skutki diety ubogiej w warzywa i owoce, braku dostatecznej aktywności fizycznej i stresującego trybu życia.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , , , , , , , , , , , , ,

12 Odpowiedzi na Chlorella, Młody Jęczmień czy Spirulina – przewodnik po Superfoods

  1. Anna 13 września 2016 at 15:17 #

    Czy to prawda ze nie można stosowac spiruliny lub inny specyfików które zawierają B12 osobom które chorowały na raka ,bo powoduje to rozrost powtórny komórek rakowych?

  2. Gosia 14 lipca 2016 at 19:07 #

    Witam,
    czy sproszkowaną chlorellę można dodawać do świeżo wyciskanych soków owocowych np. ananas, awokado, pomarańcza?
    Pozdrawiam, Gosia

    • Anna 21 lipca 2016 at 13:10 #

      Gosia, oczywiście można 🙂

  3. Fanta 9 czerwca 2016 at 12:12 #

    Spożywam rano spirulinę a w południe chlorellę. Aktualnie biorę chemię . Czy wskazane jest spożywanie w/w suplementów pomimo że zawierają duże ilości wit. B 12 która pobudza komórki do wzrostu również te nowotworowe?

  4. Jacek 2 czerwca 2016 at 18:44 #

    Ostatnio czytalem, że nie powinno się przyjmować chrolelli i wit. C w tym samym czasie , jakie jest Pani zdanie ?

  5. jesper 24 marca 2016 at 17:32 #

    Wiem, że stary artykuł, ale mam pytanie – są jakieś przeciwskazania żeby stosować razem jęczmień i spirulinę? Ma to w ogóle sens? Z opisu wynika, że lepsza dla mnie będzie spirulina, ale chciałbym stosować razem, np. rano jęczmień, wieczorem spirulinę?
    Pozdrawiam

    • Anna 25 marca 2016 at 14:49 #

      Jesper, oczywiście można przyjmować młody jęczmień i spirulinę, ale najlepiej, tj. to opisałeś czyli rano jedno, a wieczorem drugie. Niekiedy nawet zaleca się stosowanie i jęczmienia, i spiruliny. Najlepiej jednak nie spożywać dwóch Superfoods na raz o jednej porze 🙂
      Pozdrawiam

  6. Ala 6 listopada 2015 at 11:30 #

    witam,

    a czy moge podawac chlorelle, spiruline lub mlody jeczmien prawie (w grudniu) 1,5 rocznemu dziecku np. w postaci sproszkowanej?

    pozdrawiam

    • Anna 24 lutego 2016 at 17:18 #

      Ala przyznam, że nie wiem. Tutaj zdania są podzielone. Wiem, że to http://mygreenie.pl/ można podawać zaraz po zaprzestaniu karmienia dziecka piersią. W przypadku pozostałych kwestie są sporne. Algi, czyli chlorella i spirulina to wodne rośliny. Nigdy niewiadomo co może się przedostać do wody, tak samo w przypadku jęczmienia, który nie jest bio. O ile nie są to niebezpieczne związki i normy, np. jakichkolwiek metali ciężkich nie przekraczają tych dopuszczalnych i niegroźnych ilości dla człowieka dorosłego, tak w przypadku tak małych dzieci lepiej nie ryzykować. Wiem, że Greenie, do którego link przesłałam jest nawet wręcz zalecane małym dzieciom, tj. napisałam zaraz po zakończeniu okresu karmienia. Jest też produkowany w specyficzny sposób, na naturalnym nawozie, w glebie bez zanieczyszczeń. Na każdym etapie produkcji trawa jęczmienna jest szczególnie chroniona także przed niszczącym wpływem światła, tlenu i zanieczyszczeń. Jeśli miałabym coś podać dziecku to raczej tylko coś tak czystego jak to Greenie.
      Pozdrawiam

  7. Fatima 17 października 2015 at 16:03 #

    Witam,
    Od kilku miesięcy stosuje Mlody jęczmień ostatnio Stwierdzono u mnie anemię. Czy powinnam nadal stosować Mlody jęczmień czy lepiej chlorelle,? Biorę rownież suplement żelaza przepisany od lekarza . Czy moge stosować i jęczmień i chlorelle czy lepiej zdecydować sie na jedno ,,? ,z góry dziękuje Za radę

    • Anna 29 października 2015 at 23:02 #

      Witam,
      Na anemię najlepsza jest chlorella i co do tego akurat nie mam żadnych wątpliwości 🙂 Zawiera najwięcej chlorofilu, który wspomaga procesy krwiotwórcze oraz wspomniany w tekście CGF, czyli Czynnik Wzrostu Chlorelli – bardzo mocno wzmacnia odporność organizmu. Stosowanie jęczmienia i chlorelli w 1 czasie w żaden sposób nie zaszkodzi. Młody Jęczmień pomaga szybciej zregenerować organizm po przebytej chorobie, poza tym zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Jednak najbardziej skupiłabym się na regularnym przyjmowaniu chlorelli, dzień w dzień po 3 – 4 razy. Młody Jęczmień może być dodatkiem do diety, natomiast chlorella powinna być podstawowym składnikiem diety. Mam nadzieję, że trochę pomogłam i życzę szybkiego powrotu do zdrowia. Z tego, co piszą nam różni ludzie wiem, że Chlorella niejednokrotnie pomogła im w wyjściu z anemii. Pozdrawiam 🙂

  8. marianna 9 lipca 2015 at 18:05 #

    ja piję od dawna chlorofil płynny, tzn. chlorofilinę. to oczyszcza organizm, przynajmniej w pewnym stopniu. czuję to, bo po kilku miesiącach picia zaczęłam być mniej zmęczona i bebechy mniej mi dokuczały.
    chlorofilina to jest specjalnie spreparowany chlorofil. to nie to samo, co przecier z pietruszki itp. to się kupuje i rozcieńcza. polecam.

Dodaj komentarz