Szkodliwy nadmiar witamin

hiperwitaminoza

Witaminy to substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie raz słyszymy stwierdzenie, że witaminy to samo zdrowie, co oczywiście jest prawdą. Chcąc zatem cieszyć się doskonałym zdrowiem, często sięgamy po multiwitaminowe suplementy, zapominając, że zarówno niedobór jak i nadmiar witamin może być równie niebezpieczny. Sam nadmiar witamin w organizmie nazywa się hiperwitaminozą. Dotyczy ona głównie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E, K. Nie powinniśmy bagatelizować zagrożenia awitaminozy, gdyż może ona mieć bardzo poważne skutki dla naszego organizmu.

Wiele osób sięga po wielowitaminowe preparaty w nadziei, że szybko i łatwo pomogą im uzupełnić dzienne zapotrzebowanie w niezbędne witaminy. Jednak z kilku ważnych powodów lepiej ich unikać. Niektóre witaminy przyjmowane razem, często też z minerałami, obniżają swoją siłę działania, tak więc iluzorycznie przyjmuje się witaminy, jednak nie wszystkie zostają odpowiednio wchłonięte. Ponadto kompleksy witaminowe składają się w całości ze sztucznie wyodrębnionych witamin, przez co nie posiadają, tzw. bio użyteczności, przez co ich przyswajalność oraz siła działania są znikome. Dzieje się tak, dlatego, że nie zawierają typowych dla roślin flawonoidów ani żywych enzymów niezbędnych do odpowiedniego przyswojenia witamin. Zdecydowanie bardziej polecam roślinne źródła, które zawierają spore ilości łatwo – przyswajalnych naturalnych witamin, tj. algi morskie, młody jęczmień czy inne superfood.

 Tymczasem sprawdźcie czy poniższe objawy nadmiaru witamin w organizmie nie dotyczą także Was lub Waszych bliskich.

Skutki hiperwitaminozy witaminy: 

Witamina A

  • ociężałość,
  • osłabienie mięśni,
  • zmiany dermatologiczne skóry,
  • zmniejszone uwapnienie kości, które może prowadzić do osteoporozy,
  • bóle stawów,
  • ból głowy,
  • powiększona wątroba,
  • u dzieci matek z hiperwitaminozą mogą wystąpić wady wrodzone.

Nawet niewielki nadmiar witaminy A jest niebezpieczny dla dzieci w łonie matki.

Witamina D

  • nudności,
  • wymioty,
  • brak apetytu,
  • zaparcia,
  • osłabienie, łatwe męczenie się,
  • świąd skóry,
  • opóźnienie umysłowe.

Na szczęście nie jest możliwe, by wywołać nadmiar tej witaminy poprzez dietę. Aby wywołać hiperwitaminozę doustnie, należałoby przyjąć 50 tys. j.m. na dobę lub więcej.

Witamina E

  • zaburzenia czynności układu pokarmowego,
  • zmęczenie,
  • osłabienie,
  • senność,
  • bóle głowy,
  • nadmiar w czasie ciąży może być szkodliwy dla dziecka.

Witamina K

  • niedokrwistość,
  • nadmierne wydzielanie potu,
  • uczucie gorąca,
  • anemia hemolityczna,
  • zaburzenia jelitowe.

Witamina B2

  • nudności i wymioty.

Witamina B3, PP

  • bóle głowy,
  • mrowienie,
  • zaczerwienienie skóry,
  • utrata łaknienia,
  • swędzenie głowy.

Witamina B6

  • zaburzenia układu nerwowego (trudności w poruszaniu się, brak koordynacji ruchu, uczucie mrowienia),
  • drętwienie kończyn.

Jeżeli witaminę B6 pozyskujemy z pokarmu, nie musimy obawiać się przedawkowania. Wszystkie objawy hiperwitaminozy pojawiają się wówczas, gdy zaprzestaniemy nadmiernej suplementacji.

 

Nadmiar witamin jest tak samo dla nas niebezpieczny, co ich niedobór. Może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Nie narazimy się na hiperwitaminozę, jeżeli nasza dieta będzie odpowiednio zbilansowana, a źródłem witamin będą naturalne produkty. Zagrożenie stanowią witaminowe suplementy diety. Zanim po nie sięgniecie, zastanówcie się czy naprawdę ich potrzebujecie czy Wasza dieta jest na tyle zdrowa, że może Wam dostarczyć odpowiednie ilości witamin.

 

 

 

Brak powiązanych wpisów.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

, , , , , ,

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz